Василь
Андрійович Симоненко (1935-1963) – «лицар нескореного покоління»
Батьки.
Батьки були колгоспниками. Мати - Ганна Федорівна Щербань мріяла стати
вчителькою; батько - Андрій Леонтійович – колгоспники. Зростав без батька, його
замінив хлопчикові рідний дід Федір
Освіта.
Біївська початкова школа; середня школа в Тарандинцях; факультет журналістики Київського
університету
Діяльність. Поет, журналіст (працював в обласній газеті «Черкаська Правда» і
«Молодь Черкащини», пізніше — кореспондентом «Робітничої газети» в Черкаській
області), діяч українського руху опору (брав участь у комісії, котра виявляла
місця масових розстрілів таємних
поховань жертв сталінського терору).
Сім’я.
Людмила Павлівна Півторадна – друкарка у редакції газети «Молодь Черкащини»,
син – Олесь
Останні роки. У 1962 р. В. Симоненка жорстоко побили працівники
міліції залізничної станції м. Сміла. Внаслідок цього побиття у Симоненка
невдовзі розвинувся рак.
Смерть.
Помер 13 грудня 1963 року у Черкаській лікарні у 28-річному віці
Визнання. У 1995 р. посмертно присуджено Державну премію ім. Т.Г.Шевченка.
Пам’ять. У Черкасах існує Літературно-меморіальний музей Василя Симоненка.
Також 1965 року на громадських засадах створено музей у селі Біївці, у хаті, де
народився поет. Ім’ям поета названо вулиці в багатьох містах України. 25 грудня
2008 року Національний банк України випустив в обіг пам’ятну монету номіналом 2
гривні, присвячену поету. 17 листопада 2010 року в місті Черкаси на вулиці
Фрунзе, біля палацу одруження, було відкрито пам’ятник поетові.
Основні твори. Збірки поезій «Тиша і грім», «Лебеді материнства»,
«Земне тяжіння», збірка новел «Вино з троянд», поетичні казки «Цар Плаксій та
Лоскотон», «Подорож у країну Навпаки», «Казка про Дурила»
Відомі вірші «Лебеді материнства», «Жорна», «Баба Онися», «З дитинства», «Піч»,
«Дід умер», «Мій родовід», «Грудочка землі», «О земле з переораним чолом», «Ти
знаєш, що ти — людина?», «Україні»
Психологічний портрет. Був веселою, доброзичливою людиною, романтиком,
ліриком, закоханим у життя, істинним патріотом. Жилось йому важко і
матеріально, і морально. Внутрішньо він не міг змиритися з обмеженою
"демократизацією" періоду відлиги і дуже гостро відчував фальш і неповноцінність
суспільного життя.
Портфоліо
казки В. Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон»
1) Автор, назва. В. Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон»
2) Герої.
|
Лоскотон
|
цар Плаксій
|
|
Носії добра в казці
|
Носій зла
|
|
звичайні люди,
діти, батраки й робітники
|
дочки: Нудота,
Вай-Вай, Плакота, сини — Плаксуни, гвардійці Забіяки-сльозівці, Капітан
Макака
|
4) Тема: зображення країни, пригніченої тираном, який змушує людей страждати.
5) Ідея: засудження жорстокості та тиранії, уславлення народних героїв, які
мають мужність кинути виклик владі.
6) Повчальний висновок. Сильний не той, хто цар, а той, хто має багато
друзів. Лоскотон, мабуть, не може не подобатись. Він несе дітям сміх і радість,
звеселяє і розважає їх. Казка В. Симоненка вчить, що сміх робить життя довшим,
а позитивні емоції завжди перемагають смуток..
7) Художні засоби. Епітети для характеристики Лоскотона:
добрий, має теплу і щиру вдачу, у нього накидка сіра, розмальована торбина,
лагідні пальці, лоскотливі м’якенькі вуса, голосний та щирий сміх.
Епітети для характеристики
Плаксія: живе в країні
Сльозолий, в його країні голодна малеча.
У нього донька Нудота висохла, слуга
Макака бридкий, лукавий, поет в його країні гладкий
Метафори: І усім приносив сміх.
Порівняння: Голова його мов бочка. Очі ніби кавуни
Порівняння головних героїв казки
|
Цар
Плаксій
|
Лоскотон
|
|
Портрет
|
|
|
«Голова його мов
бочка,
Очі – ніби кавуни».
|
«Мав він вдачу
теплу й щиру,
Ще й лукавинку в
очах…»
«…лоскотливі мав
він вуса
І м’якенькі, наче
пух.
І м’яке волосся
русе
Розсипалося до
вух.»
|
|
Вчинки
|
|
|
- наказував, щоб
плакали всі діти;
- пив сльози дітей;
- погрожував тому,
хто всміхається;
- віддавав наказ
гвардії, щоб шмагала тих, хто сміявся;
- не любив
Лоскотона, наказав заарештувати його.
|
- приносить людям
радість, розраду;
- розважає дітей;
- усім приносить
сміх;
- не боїться царя
Плаксія
|
|
У
чому була сила впливу на людей?
|
|
|
Забороняв сміятись
і радіти, видав заборони проти лоскоту.
|
Вселяв у людях
радість
|
|
Життєва
позиція
|
|
|
Мріяв встановити
віковічне царство сліз.
|
Приходив до
голодної малечі і усім приносив сміх.
|
|
Ставлення
до людей
|
|
|
Робить життя людей
нестерпним, ненавидить їх, знущається
з людей своєї країни.
|
Співчутливо
відноситься до людей.
|
|
Ставлення
людей до героя твору
|
|
|
Гнівалися на нього,
ненавиділи
|
Люблять, поважають,
радісно зустрічають
|
|
Риси
характеру
|
|
|
Злий, жорстокий,
похмурий, грізний, песиміст
|
Добрий, веселий,
співчутливий, життєрадісний, оптиміст.
|
Теорія
літератури
Прозова мова близька до розмовної, нею ми спілкуємося в сім’ї, товаристві, школі.
Віршована мова – розмірена, ритмічна, схожа на пісенну, має риму.
Ритм –
рівномірне чергування наголошених і ненаголошених складів
Рима
– це співзвучне закінчення рядків у вірші.
Види рим:
а) за наголосом: - чоловіча (наголос на
кн.слова); - жіноча (наголос
на предостан. складі); - дактилічна
(нагол. на 3 від кн. скл.)
б) за частинами мови:
- граматична; неграматична Ритмічні
паузи – короткі перерви під час читання, які у вірші зазвичай збігаються із
закінченням рядка.
Способи римування: паралельне – аабб; - перехресне – абаб; - охоплююче – абба
Строфа
— поєднання кількох віршованих рядків за змістом, інтонацією та видом
римування.
Види строф: двовірш - дистих; тривірш – терцет
ааб, терцина аба; чотиривірш – катрен; чотирнадцятивірш – сонет (2 катрени+2
терцети або катрени+1 двовірш)


Немає коментарів:
Дописати коментар